SEAT S.A. a anunțat astăzi că în 2025 va lansa pe piață un vehicul electric urban. Cu acest model compania va viza segmentul de preț 20-25.000 de euro, esențial pentru a permite accesul pe scară largă la mobilitatea electrică și îndeplinirea obiectivelor Green Deal. Fabrica de producție în care va fi realizat acest model va fi anunțată în lunile următoare.
În cadrul conferinței de presă anuale pentru 2021, compania spaniolă a prezentat un plan ambițios, intitulat Future Fast Forward, pentru a fi motorul electrificării industriei auto spaniole. Principalul obiectiv al acestui plan este realizarea de vehicule electrice urbane în Spania, începând din 2025.
Wayne Griffiths, președintele SEAT S.A., a explicat că "începând din 2025 dorim să fabricăm vehicule electrice în Spania. Obiectivul Volkswagen Group este să fabrice la Martorell mai mult de 500.000 de vehiculele electrice urbane pe an, dar avem nevoie de susținerea clară a Comisiei Europene."
Obiectivul SEAT S.A. este nu doar fabricarea de vehicule electrice, dar și coordonarea dezvoltării întregului proiect pentru Volkswagen Group. "Planul nostru este de a moderniza centrul tehnic, singurul de acest fel din sudul Europei și o locație importantă de cercetare-dezvoltare din regiune", a spus Griffiths. "Credem că este de datoria noastră să electrificăm mobilitatea în Spania. Acum 70 de ani am motorizat această țară. Iar obiectivul nostru actual este de a o trece la mobilitatea electrică."
Din punct de vedere al volumului potențial, vehiculul electric urban este un proiect considerabil. Reprezintă un pas important în privința sustenabilității și luptei împotriva schimbărilor climatice și își propune să devină motorul transformării industriei auto spaniole.
"Am realizat un plan, avem alături de noi partenerii potriviți și suntem pregătiți să investim. Rolul acestui proiect este de a deveni motorul transformării industriei auto spaniole. Pentru ca Volkswagen Group să poată lua decizia finală privind implementarea acestui plan complex la nivel național este necesară susținerea guvernului spaniol și a Comisiei UE", a subliniat Griffiths.
Din poziția de a doua industrie producătoare de vehicule din Europa, Spania are o responsabilitate importantă pentru îndeplinirea obiectivelor European Green Deal până în 2030. În acest sens, proiectul include crearea unui ecosistem pentru vehiculele electrice, prin stimularea cererii și dezvoltarea infrastructurii publice de încărcare. Pasul următor ar fi implementarea sistemului de valori pentru vehiculele electrice, începând cu ecosistemul pentru bateriile electrice.
Future Fast Forward reprezintă motorul generării de locuri de muncă, în special pentru tineri. Proiectul include SEAT S.A. și guvernele, centrele tehnologice și firmele mari, mici și mijlocii. Planul este susținut de 15 entități participante, din cel puțin 6 domenii de activitate: Aeorum, Antolín, Asti Mobile Robotics, CaixaBank, Delta Vigo, Ficosa, Fisas Navarro, Gestamp, Iberdrola, Lithium Iberia, Mind Caps, Sayer Technologies, SEAT S.A., Sesé și Telefónica.
CUPRA Tavascan, un vis devenit realitate
În timpul conferinței de presă anuale susținute de companie, Wayne Griffiths a anunțat lansarea de către CUPRA a modelului Tavascan în 2024. CUPRA Tavascan va fi al doilea model 100% electric al mărcii, după CUPRA Born ce va fi lansat la sfârșitul acestui an.
"Visul nostru devenit realitate: CUPRA Tavascan va fi lansat pe piață. Bazat pe platforma MEB a Volkswagen Group, va fi proiectat și dezvoltat la Barcelona și lansat în Europa și lumea întreagă în 2024", a explicat Griffiths.
Anul acesta CUPRA va juca un rol important în îmbunătățirea rezultatelor financiare ale companiei. Previziunile CUPRA sunt dublarea volumului de vânzări și mai mult de dublarea cifrei de afaceri, care în 2020 a fost de aproximativ 900 de milioane de euro. Mixul de modele CUPRA își va crește ponderea în volumul total de modele al companiei de la 5 la 10%.
De asemenea, CUPRA va deschide noi dealeri în țările cele mai electrificate și pe piețe noi. Lansarea mărcii în Australia în 2022 va reprezenta un pas important al extinderii în regiunea Asia-Pacific.
"Australia este o piață tânără, la fel ca și CUPRA. Clienții sunt în căutare de mărci noi, clasa de mijloc a populației este bine reprezentată și este o societate modernă. Suntem siguri că modelele CUPRA pot fi apreciate în această țară", a spus Griffiths.
Obiectivul: revenirea la profit în 2021
COVID-19 a întrerupt temporar trendul pozitiv al SEAT S.A. din ultimii ani și a influențat semnificativ rezultatele financiare din 2020(*). Compania spaniolă a obținut un rezultat din exploatare de -418 milioane de euro (2019: 352 milioane de euro) și un profit după taxe de -194 milioane de euro (2019: 346 milioane de euro).
Aceste rezultate nu au surprins, ținând cont că cele mai importante piețe, cum ar fi Spania, Marea Britanie și Italia, au fost unele dintre cele mai afectate de pandemie. Vânzările companiei au urmat tendința generală de pe piața auto. În pofida eforturilor și vânzărilor bune din momentul relaxării restricțiilor, au fost vândute 427.000 de unități, cu 25,6% mai puțin decât în anul anterior (2019: 574.100 unități).
Reducerea volumului de vânzări a însemnat o reducere a cifrei de afaceri, care a scăzut la 8.784 milioane de euro, cu 21% mai puțin decât în anul anterior (2019: 11.157 milioane de euro). Rezultatul din exploatare a fost influențat negativ și de cheltuielile legate de emisii, care au depășit 260 milioane de euro.
Conform vicepreședintelui executiv financiar și IT al SEAT S.A., Carsten Isensee, "inițial, principala provocare pentru 2020 a fost obiectivul privind emisiile de CO2. Vânzarea modelelor SEAT și CUPRA electrificate a început spre finalul anului 2020. Anul acesta, odată cu lansarea modelelor CUPRA Formentor e-HYBRID și CUPRA Born, ne așteptăm să îndeplinim obiectivele privind emisiile de CO2 pentru 2021."
Wayne Griffiths, președintele SEAT S.A. a spus că "****obiectivul nostru este să creștem vânzările și să ajungem la volumele dinainte de COVID. În 2021 trebuie să revenim la profitabilitate. Acesta este obiectivul nostru financiar. Depunem toate eforturile să ajungem din nou la cifre pozitive."
"Principalele pârghii pentru trecerea la profit în 2021 vor fi o creștere a procentului de modele PHEV și lansarea noului model electric CUPRA Born, care ne va permite îndeplinirea obiectivelor privind emisiile de CO2. În plus, ne vom axa pe reducerea cheltuielilor fixe și gestionarea veniturilor, concentrându-ne pe canalele și piețele cele mai importante", a adăugat Griffiths.
În pofida situației complexe, în 2020 și-a menținut cota de piață la nivelul Europei și chiar a depășit-o pe anumite piețe precum Germania, Italia, Austria, Elveția, Israel și Turcia. În plus, marjele au fost îmbunătățite semnificativ. Ultimii câțiva ani reflectă o contribuție clară a ofensivei SUV, iar din 2018 și contribuția gestionării corespunzătoare a prețurilor și veniturilor, precum și contribuția importantă a mărcii CUPRA.
Performanțele CUPRA au fost remarcabile, cu 27.400 de modele vândute în 2020, o creștere cu 11% față de 2019, fiind astfel una din puținele mărci din Europa care a crescut în timpul crizei COVID-19. De la nașterea mărcii în 2018 și până acum, CUPRA a vândut mai mult de 70.000 de vehicule, depășind toate așteptările inițiale.
2020 a generat și rezultate pozitive. Veniturile înainte de dobânzi, taxe, depreciere și amortizare au reprezentat 157 milioane de euro, adică 1,8% din vânzări. "Acesta este un indicator care arată că activitatea noastră este robustă, în pofida rezultatelor negative din 2020. Avem bazele pentru a reveni pe profit", a subliniat vicepreședintele executiv financiar și IT al SEAT S.A.
Învestiții în creștere
SEAT S.A. și-a menținut nivelul investițiilor din ultimii ani, alocând în 2020 mai mult de un miliard de euro investițiilor și cheltuielilor de cercetare-dezvoltare. Acesta este al treilea an la rând în care sunt investiți mai mult de un miliard de euro. Iar nivelul va fi menținut în viitorul apropiat, cu un plan de investiții anunțat anul trecut în luna iulie de 5 miliarde de euro până în 2025.
Fluxul de numerar din exploatare a avut o valoare pozitivă, de 466 milioane de euro generați în 2020. "Această cifră reprezintă o realizare în contextul crizei economice și sanitare provocate de pandemie și este esențială pentru realizarea planurilor noastre strategice ambițioase. Continuăm să ne pregătim pentru provocările generate de transformarea tehnologică din domeniul auto, iar în acest scop trebuie să menținem nivelul investițiilor din ultimii ani", a subliniat Isensee.
Cu SEAT și CUPRA, compania este mai puternică și are cea mai bună gamă de produse de până acum pentru creșterea cifrelor de vânzări și revenirea la profit. Anul acesta Formentor va fi cheia dublării volumului de vânzări CUPRA și va reprezenta 50% din vânzările CUPRA. Jumătate din vânzările Formentor vor fi modele hibride cu conectare la priză. Tot anul acesta vor fi lansate pe piață variantele modernizate ale modelelor SEAT Ibiza și Arona. Două modele importate pentru SEAT, care vor purta mai departe spiritul tânăr și modern al mărcii de la Barcelona.
În plus, SEAT și CUPRA își extind și gama PHEV cu 6 modele noi: SEAT Leon, SEAT Leon Sportstourer, SEAT Tarraco, CUPRA Leon, CUPRA Leon Sportstourer și CUPRA Formentor. Iar până la finalul anului, CUPRA va lansa primul model 100% electric al mărcii: CUPRA Born.